JUBILANT: NAV Foreldrepenger på Facebook fylte 10 år 5. september, og det ble markert med kake. (Foto: Tommy Vindenes)
JUBILANT: NAV Foreldrepenger på Facebook fylte 10 år 5. september, og det ble markert med kake. (Foto: Tommy Vindenes)

10 år med Facebook-suksessen NAV Foreldrepenger

Det begynte rolig de første septemberdagene i 2011, men etter kort tid ble det tydelig at dette var et etterlengtet tilbud. I dag har NAV Foreldrepenger på Facebook 67.000 følgere.


Pia Kalland og Rune Aasen jobber begge med NAV Foreldrepenger på Facebook. (Foto: Tommy Vindenes)

Bakgrunnen for etableringen av NAV Foreldrepenger på Facebook var at NAV Kontaktsenter ønsket å utforske nye kanaler. De visste at foreldrepengeområdet var den mest diskuterte  NAV-ytelsen i sosiale medier, og at diskusjonen og spørsmålene florerte.

– Vi visste også at mange syntes at regelverket var vanskelig og at behovet for informasjon var stort. I tillegg var foreldrepenger et område hvor vi kunne veilede langt på generelt grunnlag, noe som er en fordel i sosiale medier hvor veiledning må skje i full offentlighet, sier NAV-veileder Pia Kalland.

Valget falt på at kontaktsenteret i Hordaland skulle håndtere tjenesten, og de som svarte på henvendelsene var veiledere med gode skriftlige fremstillingsevner og motivasjon til å jobbe med sosiale medier.

Stilen er mer personlig

Nyttig informasjon til foreldre og de som venter barn blir stadig lagt ut på Facebook-siden NAV Foreldrepenger

Kalland forteller at de første dagene på Facebook var rolige, men så «eksploderte» det med henvendelser.

– På fire dager fikk vi inn 50 spørsmål og kommentarer, noe som var svært uvanlig på en så ny Facebook-side. Det som også var svært uvanlig, var alle de positive kommentarene. Det ble tidlig veldig tydelig at vi hadde truffet blink med hensyn til tema og behov hos de som hadde spørsmål om foreldrepenger.

Måten veilederne formulerer seg på, er annerledes enn i andre skriftlige NAV-kanaler.

–  Vi har i alle år hatt en svært bevisst holdning til tone og språk på Facebook-siden. Stilen er mer personlig enn det som har vært vanlig i NAV, men uten at det går ut over vår profesjonelle rolle. Vi vil at de som henvender seg til oss skal se smilet i svaret vårt og føle seg sett og forstått, i tillegg til å få svar på det de lurer på, og vi bruker ord folk forstår, sier Kallands kollega, Rune Aasen.

Har tråkket opp nye stier

Siden starten for 10 år siden har NAV foreldrepenger vunnet flere priser og har i dag over 67 500 følgere.

Jørn Torbergsen, direktør NAV Kontaktsenter

–  I snitt når vi ut til over 12 000 personer hver dag, og det er ikke uvanlig at innlegg vi skriver når ut til 30.000 –40.000 mennesker, sier Aasen.

Direktør for NAV Kontaktsenter, Jørn Torbergsen, er stolt av medarbeiderne sine:

–  At NAV Foreldrepenger er blitt en suksess, er på grunn av engasjerte og dyktige medarbeidere. Veilederne brenner for at folk skal få svar på det de lurer på i en kanal de bruker og på et språk de forstår, og de har tråkket opp nye stier.

Erfaringene fra denne Facebook-siden gjorde at NAV Kontaktsenter noen år senere åpnet Facebook-siden NAV Jobblyst, der de hjelper unge arbeidssøkere med tips og råd.

Veiledere ved NAV Kontaktsenter Vestland feiret jubileet til NAV Foreldrepenger på Facebook. (Foto: Tommy Vindenes)

 


FacebookTwitterLinkedInEmail