h
SNART KLART: Stig Myran (t.h.) har fått ansvaret for å passe på øltankene i Stjørdalsbryggeriet. Nå får han opplæring i smak og utseende.

Brygger på en ny karriere

Stig Myran hadde ingen erfaring med ølbrygging da han grep sjansen som dukket opp hos Stjørdalsbryggeriet. Enkel tilrettelegging var alt som skulle til, og nå håper han å bli her.


– Det nærmer seg, men ølet må stå et par dager til før det er ferdig. Innholdet er for uklart.
Daglig leder ved Stjørdalsbryggeriet, Mikael Slettedal, vurderer det gylne brygget sammen med Stig Myran. Etter bare fem måneder i bryggeriet har Myran fått ansvaret for øltankene. Men når det gjelder det eksakte tidspunktet for når ølet skal tappes, har han fortsatt mer å lære.

Samarbeid med NAV

På grunn av en arvelig sykdom som går utover bevegelsen i beina, må Myran unngå å belaste ryggen. Dermed er det ikke alle jobber som passer for ham. Men at det var bryggeriarbeider han skulle bli, var fjernt fra hans tanker da han oppsøkte NAV i fjor høst.
Etter å ha jobbet innenfor ulike bransjer, hadde han nettopp fullført en aktivitør-utdanning. Men fordi han ikke fikk full stilling, kontaktet han NAV.
– Jeg begynte å kikke etter andre ting. NAV-veilederen min mente at lønnstilskudd kunne være en mulighet for meg, og sammen begynte vi å spekulere på hva jeg skulle gjøre, forteller Myran.

Tok en knapp uke

På samme tid som Myran var på jakt etter en egnet jobb, hadde markedsrådgiverne Christian Beccer-Brandvold og Lindis Sørnes ved NAV Værnes nylig avlagt Stjørdalsbryggeriet et bedriftsbesøk. De fortalte blant annet at NAV kan bistå med rekruttering. Det viste seg å være god timing, siden bryggeriet trengte en ekstra medarbeider.
– Jeg fikk også vite om muligheten med lønnstilskudd, noe som passet veldig bra. Til gjengjeld er vi veldig fleksible med hensyn til både arbeidstid og fysisk tilrettelegging, sier Slettedal.

//

Myten om NAV som et tungt byråkrati det er vanskelig å få kontakt med, ble avkreftet

MIKAEL SLETTEDAL, DAGLIG LEDER STJØRDALSBRYGGERIET

Beccer-Brandvold og Sørnes presenterte Stjørdalsbryggeriets rekrutteringsbehov på det interne tavlemøtet ved NAV Værnes, der også NAV-veiledere er til stede. Myrans veileder meldte interesse for stillingen, og Mikael Slettedal ble presentert for Myran og andre, aktuelle kandidater.

GODT SAMARBEID: – Vi må være til stede for arbeidsgiverne. Det er de som har jobbene, ikke vi, sier markedskontakt ved NAV Værnes, Christian Beccer-Brandvold. Her sammen med (fra venstre) daglig leder i Stjørdalsbryggeriet, Mikael Slettedal, Lindis Sørnes og Stig Myran.

 

Tilfeldigvis kjente Slettedal til Myran fra før av, slik at valget ble lett. En knapp uke etter det første møtet hadde Myran sin første arbeidsdag på Stjørdalsbryggeriet.

Tredoblet

Markedskontaktene Beccer-Brandvold og Sørnes reiser rundt og besøker arbeidsgivere i hele regionen.
– De første årene etter at NAV ble etablert, erfarte vi at det som tidligere var Aetats tjenester ble liggende brakk. Arbeidsgiverne var ukjent med at NAV kunne bistå med rekruttering, men dette begynner nå å bli mer kjent, sier Sørnes.
I fjor ble markedsarbeidet i Nord-Trøndelag satt i system ved at fylket etablerte et markedsnettverk som møtes fast annenhver uke. Da deltar også NAV arbeidslivssenter Trøndelag og EURES-kontakten i fylket. Til sammen har markedskontaktene besøkt flere tusen arbeidsgivere, og i 2017 hadde de over tusen arbeidsformidlinger. Det er en tredobling på to år.

Håndplukkede kandidater

Formidlingen foregår ved at NAV-kontorene presenterer nettverket for arbeidssøkere som trenger hjelp til å få jobb, og markedskontaktene prøver å finne den rette arbeidsplassen.
– Vi foreslår ikke en kandidat uten å ha en tanke bak. Alle er håndplukkede, og arbeidsgiverne får den oppfølgingen de ønsker fram til en eventuell fast ansettelse, sier Sørnes.
Slettedal er strålende fornøyd med hjelpen fra NAV.
– Myten om NAV som et tungt byråkrati det er vanskelig å få kontakt med, ble avkreftet. Det var ingen kompliserte skjemaer og ingen ventetid.

Vil øke produksjonen

I BOKS: Et lite utvalg av Stjørdalsbryggeriets ølsorter. Snart blir det slutt på flasker og over til bokser.

Foreløpig jobber Myran på bryggeriet noen dager i uka, og i tillegg har han en deltidsstilling på en barneverninstitusjon.
– Det passer meg veldig bra nå, men på sikt håper jeg å bli bryggeriarbeider på fulltid, sier han.
Stjørdalsbryggeriet startet for tre år siden og har bare tre ansatte, inklusive Myran. De leverer øl til 129 butikker i Trøndelag og kjemper om de samme kundene som de største bryggeriene i Norge.
– Ølbrygging er en krevende produksjonsform fordi vi aldri vet helt på forhånd nøyaktig når ølet må tappes. Vi må følge med hele tiden, og Stig gjør en kjempejobb. Han har tatt over ansvaret for tankene og all logistikk, sier Slettedal.
Nå produserer de 50 000 liter øl i året. For å komme i balanse må de øke produksjonen med 20 prosent. Det skal de klare, tror Slettedal. I alle fall hvis de får beholde Myran. //


FacebookTwitterLinkedInEmail