EN GREPA LØSNING: Tore Folkvord takker Gerd Reidun på NAV Strand for godt oppfølgingsarbeid. – God dialog er nøkkelen, sier han.
EN GREPA LØSNING: Tore Folkvord takker Gerd Reidun på NAV Strand for godt oppfølgingsarbeid. – God dialog er nøkkelen, sier han.

En hanske fra NAV ble redningen: – Nå kan jeg fortsette i jobben

Tore Folkvord fryktet at han måtte gi opp jobben da kraften i grepet begynte å svikte. Gripehansken fra NAV Hjelpemiddelsentral ble redningen.


62-åringen er i full sving med gipsing av vegger i et hus på Jørpeland i Ryfylke som er under restaurering en kald desemberdag. Folkvord er kjent for sin faglige dyktighet og nøyaktighet. Han har over 40 års erfaring fra bygg- og anleggsbransjen og har vært innom de fleste fagfelt.

– Jeg startet karrieren som himlingsmontør da jeg var omkring 20 år gammel, og siden har det blitt mange forskjellige roller, forteller Folkvord, som i over 40 år har drevet eget foretak.

Fikk påvist artrose

For noen år siden ble han rammet av artrose, også kalt slitasjegikt. Sykdommen kan gjøre leddene stive og smertefulle. Hverdagslige gjøremål blir krevende, og for Folkvord fikk det store konsekvenser. Som håndverker er han helt avhengig av å ha to fungerende hender med godt grep – og det var nettopp grepet som var problemet.

– Jeg mistet kraften i høyrehånda, og da er forutsetningene mine for å utføre jobben min vesentlig endret, forteller han.

Tore Folkvord med gipsplate
Gripehansken gjør at Tore Folkvord kan utføre mange arbeidsoppgaver han tidligere ikke kunne som følge av artrosen.

Artrosen gjorde at han ikke lenger kunne utføre helt vanlige arbeidsoppgaver på jobb, som løfting og typiske repetisjonsoppgaver. Flere verktøy ble vanskelig å ta i bruk. Håndverkeren måtte gjennom en operasjon i høyrehånda. Den var vellykket, men dessverre var ikke grepet det samme lenger.

– Jeg skjønte at jeg ikke kunne jobbe på samme måte som før, men det var aldri et alternativ å slå seg til ro med det, sier Folkvord.

Han innså at det ikke lenger var mulig for ham å være selvstendig næringsdrivende.

– Jeg måtte finne et firma hvor det var mulig å jobbe med de utfordringene jeg hadde. Heldigvis ville FA Bygg i Ryfylke, som kjenner meg godt, ha meg med på laget.

I perioden etter operasjonen fikk han oppfølging av Gerd Reidun Fjelde ved NAV Strand.

– Vi startet med å sjekke mulighetene for å finne ulike verktøy som ikke var så tunge og som kunne hjelpe Tore i arbeidshverdagen, sier Fjelde.

Hjelpemiddelsentralen fant løsningen

Det var i en samtale der Folkvord forklarte mer detaljert hva han strevde med, at vendepunktet kom.

– Jeg visste ikke hva svaret kunne være, men jeg tenkte at hjelpemiddelsentralen kunne se saken med andre øyne, forteller hun.

Ida Ree Kyllingstad i NAV Hjelpemiddelsentral i Rogaland mente en gripegripehanske kunne være løsningen for Folkvord. Hun hadde nylig blitt kjent med hvordan den fungerer. I samråd med NAV Strand ble det besluttet at han skulle søke om å få en slik hanske, som registrerer når den som har den på prøver å gripe rundt et objekt eller utføre en oppgave. Hansken tilfører ekstra kraft via motorer som gir et styrket grep.

Da Folkvord fikk prøve den for første gang, skjønte han fort at dette var løsningen han hadde drømt om. Plutselig kunne han utføre arbeidsoppgaver han trodde han aldri ville utføre igjen.

– I noen arbeidsoppgaver er den ekstra fin, som i gjentatte bevegelser for eksempel saging og spikring med luft. Jeg har ikke så vondt og hovner ikke så mye opp i hånden når jeg bruker hansken ved gjentatte bevegelser, forklarer han.

Tore Folkvord ved en elektrisk sag
Repetisjonsoppgaver er langt enklere å utføre med hjelp av gripehansken.

Folkvord kan velge styrken på gripegripehansken.

– Det kan gjøre vondt å håndhilse på meg, smiler han.

– Det finnes løsninger

I starten etter han fikk utlevert gripehansken, var det mye prøving, feiling og tilpasning. Nå har den erfarne tømreren hatt hansken i et drøyt halvår, og konklusjonen er klar:

– Det ville ikke vært mulig for meg å jobbe med de arbeidsoppgavene jeg har i dag, om det ikke var for gripehansken. NAV skal ha ros for hvordan de har fulgt meg opp; de jobbet seg fram til å finne løsninger for meg. Det setter jeg pris på, sier han.

Han er også takknemlig overfor arbeidsgiveren FA Bygg:

– De har vært tålmodige med meg i denne perioden.

Folkvord har et råd til andre med lignende utfordringer.

– Ikke slå deg til ro med at du må leve med det. Det finnes løsninger, både i form av hjelpemidler og verktøy.


FacebookTwitterLinkedInEmail