h
MÅNEDENS ANSATT: Alban Kabashi hadde ikke erfaring fra hotellbransjen, men det tok ikke lang tid før han ble året til "månedens ansatt" ved Quality Hotell i Fredrikstad

Fra arbeidsledig til månedens ansatt

– Alban er usedvanlig flink med folk. Han snakker med alle, sier Sabina Marika Widenqvist, direktør ved Quality Hotel i Fredrikstad. I januar ble han kåret til månedens ansatt.


Et speed-intervju, et serveringskurs og to dagers praksis ved hotellet var det som skulle til for at 35 år gamle Alban Kabashi ble tilbudt jobb. Siden november har Kabashi vært i full sving både servitør og som tilkallingsvikar på kjøkkenet.

//

Å jobbe her er næring for sjelen

ALBAN KABASHI

– Han gjorde et veldig godt inntrykk med sitt gode humør, sin personlighet og sin arbeidskapasitet, forteller hotelldirektøren.

Da han ble kåret til «månedens ansatt» i januar, visste han ingenting i forkant. Utmerkelsen fikk han foran hundre hotellgjester.

– Det var en stor overraskelse, sier Kabashi, som ble stemt frem av de andre ansatte. – Jeg er kjempefornøyd med jobben min. Her blir jeg sett og jeg blir satt pris på. Å jobbe her er næring for sjelen.

Lærte seg norsk på egen hånd

Alban Kabashi kom til Norge fra Albania for 12 år siden. Han lærte seg norsk på egen hånd, og den språkmektige albaneren snakker i tillegg polsk, spansk og engelsk. Han har jobbet som maler i mange år, men hadde vært arbeidsledig siden august da jobbsjansen dukket opp.

– Jeg var så heldig å treffe på en veileder ved NAV Fredrikstad som så meg, og stilte de riktige spørsmålene. Så fikk jeg være med på et tiltak i regi av «Din Utvikling», og nå er jeg her. Jeg er veldig takknemlig for at Sabina og kjøkkensjef Kent ga meg denne sjansen, sier Kabashi.

Hotelldirektør ved Quality Hotel i Fredrikstad, Sabina Widenquist, er strålende fornøyd med Alban Kabashis innsats.

Kabashi deltok på et «rekrutteringstreff» i regi av NAV i høst. Her var han én av 50 arbeidssøkere som fikk presentere seg for flere bedrifter i hotell- og restaurantbransjen. 17  av dem fikk tilbud om jobb, deriblant Kabashi.

Han forteller at han er blitt veldig godt mottatt.

– Det viktigste er å bidra og å være til nytte. Pengene kommer i andre rekke. Vi tar godt vare på hverandre her på «huset» og det føles trygt og godt å jobbe her, sier Kabashi.

Ser ikke på CV-en

Hotelldirektøren er klar om at de ser på mulighetene i stedet for begrensingene når de skal ansatte, og at CV-en er mindre viktig.

– Vi ser etter personlighet og vilje til å jobbe. Alt annet kan læres. Mangfold er absolutt et konkurransefortinn, sier Sabina Widenquist, og påpeker at det om lag 20 nasjonaliteter representert blant de ansatte ved hotellet i Fredrikstad.

NAV Fredrikstad og Quality Hotel Fredrikstad har hatt en samarbeidsavtale om rekruttering siden 2016. Widenquist er godt fornøyd med det tette og gode samarbeidet.

– Vi er opptatt av langsiktige løsninger. Hotelldrift er veldig sesongbasert, så vi ønsker å legge til rette for at flere av våre ansatte kan få jobbe andre steder utenfor høysesongen.


FacebookTwitterLinkedInEmail