h
FORNØYDE ISLENDINGER: Lynkurset i endringsledelse foregikk på engelsk og fikk tilbakemeldinger som "Game-changing" og "Huge, huge success" av deltakerne.

Islandske kolleger lærte endringsledelse av NAV

– Dette var veldig inspirerende, oppsummerer Gisli David Karlsson. Sammen med ni kolleger i den islandske arbeidsformidlingen har han fått et lynkurs i endringsledelse av NAVs prosessveiledere.


I to intense dager har ansatte ved NAVs søsterorganisasjon på Island, Vinnumálastofnun (VMST), fått en innføring i endringsledelse og fasilitering av prosesser.

Engasjerte kursdeltakere

Responsen var overveldende, forteller Sara Formo-Våreid, som sammen med Linda Sparre og Aina Frankrig kurset sine islandske kolleger.

BYGGE PÅ ANDRES IDEER: En av oppgavene de fikk, var å tegne hverandres ansikter. Den første startet med øyne og ansiktsformen, nestemann fortsatte med nese og munn, og den siste fullførte portrettet.  – Det skapte mye latter, og nå har alle nye profilbilder på Facebook, forteller Linda Sparre.

– De var veldig engasjerte og deltok aktivt fra morgen til kveld. Islendingene kan virke litt mer lukket enn oss nordmenn, og opplegget vårt krever at folk tør å åpne seg. Og islendingene var ikke vonde å be, sier Formo-Våreid.

Kurset NAV hadde satt sammen bestod av elementer hentet fra program for praktisk endringsledelse, som mer enn 500 ledere i NAV har gjennomført som en del av lederutviklingsprogrammet PULS. I NAV er det satt av seks dager til denne delen, islendingene fikk en kortversjon på knappe to dager.

– Hvis man skal få til endring, må man også vite hvordan man skal drive en prosess framover. I NAV har vi trent opp omkring åtti prosessveiledere. Derfor hadde vi med en egen bolk om å fasilitere, sier Sparre .

Kontinuerlig endring også på Island

Selv om VMST bare har 140 ansatte, står også den islandske arbeidsformidlingen overfor kontinuerlige endringer og brå skifter i arbeidsmarkedet.

– Det ser ut til at det er stort behov for å lære metoder og ikke minst sette ord på mye av det de opplever rundt endringer. Det ser vi også i de prosessene vi har hjemme, sier Frankrig.

NYTTIG: Gisli David Karlsson vil umiddelbart ta i bruk det han har lært.

En av kursdeltakerne, Gisli David Karlsson, ville umiddelbart ta i bruk det han lærte:

– Dette kurset var noe helt annet enn det jeg trodde på forhånd. Jeg ser nå at mye av det vi har lært for her er noe jeg kan ta i bruk i avdelingen min i allerede i morgen. Det har vært veldig inspirerende, og det har også gjort at vi har kommet nærmere hverandre, sier Karlsson.

Glad for å dele

Bakgrunnen for at de tre prosessveilederne ble invitert til Island, er at NAV presenterte sitt program for endringsledelse på et EU-nettverk for offentlige virksomheter i april i år.
Der var også HR-direktør i VMST, Vilmar Pétursson.

– Jeg ble både imponert og inspirert, særlig hvordan dere bruker interne krefter til å både utvikle og gjennomføre programmet. Vi har selv måttet erkjenne at vi ikke har klart å involvere medarbeiderne våre godt nok i vårt endringsarbeid. Derfor spurte jeg NAV om de hadde lyst til å komme til oss for å dele av sin kunnskap og ikke minst involverende måter å jobbe på, sier Pétursson.

Arbeids- og velferdsdirektør Sigrun Vågeng er glad for at NAVs kunnskap og erfaringer er etterspurt av andre land:

– I NAV endrer og utvikler oss i med stadig større fart og styrke, og jeg synes det er veldig stas at våre kolleger på Island ønsker å lære av oss. Endring og utvikling gjør av og til vondt, og derfor er det så viktig at prosessene er gode og at ledere er godt rustet, sier Vågeng.

INNHOLDSRIKE DAGER: Det ble lange dager på Island under kursdagene 10. og 11. september, men NAVs prosessveiledere fikk tid til å se litt av den islandske naturen også. Fra venstre: Linda Sparre, Sara Formo-Våreid og Aina Frankrig. Foto: Privat

FacebookTwitterLinkedInEmail