I to intense dager har ansatte ved NAVs søsterorganisasjon på Island, Vinnumálastofnun (VMST), fått en innføring i endringsledelse og fasilitering av prosesser.
Engasjerte kursdeltakere
Responsen var overveldende, forteller Sara Formo-Våreid, som sammen med Linda Sparre og Aina Frankrig kurset sine islandske kolleger.
– De var veldig engasjerte og deltok aktivt fra morgen til kveld. Islendingene kan virke litt mer lukket enn oss nordmenn, og opplegget vårt krever at folk tør å åpne seg. Og islendingene var ikke vonde å be, sier Formo-Våreid.
Kurset NAV hadde satt sammen bestod av elementer hentet fra program for praktisk endringsledelse, som mer enn 500 ledere i NAV har gjennomført som en del av lederutviklingsprogrammet PULS. I NAV er det satt av seks dager til denne delen, islendingene fikk en kortversjon på knappe to dager.
– Hvis man skal få til endring, må man også vite hvordan man skal drive en prosess framover. I NAV har vi trent opp omkring åtti prosessveiledere. Derfor hadde vi med en egen bolk om å fasilitere, sier Sparre .
Kontinuerlig endring også på Island
Selv om VMST bare har 140 ansatte, står også den islandske arbeidsformidlingen overfor kontinuerlige endringer og brå skifter i arbeidsmarkedet.
– Det ser ut til at det er stort behov for å lære metoder og ikke minst sette ord på mye av det de opplever rundt endringer. Det ser vi også i de prosessene vi har hjemme, sier Frankrig.
En av kursdeltakerne, Gisli David Karlsson, ville umiddelbart ta i bruk det han lærte:
– Dette kurset var noe helt annet enn det jeg trodde på forhånd. Jeg ser nå at mye av det vi har lært for her er noe jeg kan ta i bruk i avdelingen min i allerede i morgen. Det har vært veldig inspirerende, og det har også gjort at vi har kommet nærmere hverandre, sier Karlsson.
Glad for å dele
Bakgrunnen for at de tre prosessveilederne ble invitert til Island, er at NAV presenterte sitt program for endringsledelse på et EU-nettverk for offentlige virksomheter i april i år.
Der var også HR-direktør i VMST, Vilmar Pétursson.
– Jeg ble både imponert og inspirert, særlig hvordan dere bruker interne krefter til å både utvikle og gjennomføre programmet. Vi har selv måttet erkjenne at vi ikke har klart å involvere medarbeiderne våre godt nok i vårt endringsarbeid. Derfor spurte jeg NAV om de hadde lyst til å komme til oss for å dele av sin kunnskap og ikke minst involverende måter å jobbe på, sier Pétursson.
Arbeids- og velferdsdirektør Sigrun Vågeng er glad for at NAVs kunnskap og erfaringer er etterspurt av andre land:
– I NAV endrer og utvikler oss i med stadig større fart og styrke, og jeg synes det er veldig stas at våre kolleger på Island ønsker å lære av oss. Endring og utvikling gjør av og til vondt, og derfor er det så viktig at prosessene er gode og at ledere er godt rustet, sier Vågeng.