h
ÅPEN: Ragnhild Guddal mener NAV-ansatte må bli mer åpne: – Vi må synliggjøre alt det vi får til. I etterkant av VG-innlegget har jeg fått mange positive tilbakemeldinger, blant annet fra en NAV-kollega som skrev: «Endelig er det noen som tør snakke».

Lyser opp i hverdagen

Et innlegg i VG om stolthet og glede ved å jobbe i NAV med unge med rusutfordringer førte til at Ragnhild Guddal ble invitert til «God morgen Norge». På direktesendt TV fikk hun delt en uventet gladnyhet med en av deltakerne i Lyset i hverdagen.


Med tittelen «Jeg er stolt av å jobbe i NAV!» fylte Ragnhild Guddal en helside i VG siste lørdag i april. To dager etter ble hun invitert til TV2s «God morgen Norge» sammen med Tina, en av deltakerne i NAV Bærums rusprosjekt «Lyset i hverdagen», og Petter «Uteligger» Nyquist.

Sponsor på direkten

Her fikk seerne vite hva det betyr for unge med rusutfordringer å ha et lavterskeltilbud. Vi fikk høre Tina fortelle om hvordan hun hadde slitt med NAV helt fram til hun møtte Ragnhild Guddal, som var tilgjengelig for henne også etter arbeidstid. Nå har Tina både bolig og jobb. Midt under sendingen kunne Guddal dele med Tina og TV-seerne at REMA 1000 Bærum ville sponse prosjektet.

– Det er helt fantastisk og betyr ekstremt mye for et prosjekt som jobber med det jeg mener er en glemt brukergruppe i NAV: rusavhengig ungdom. De som ikke har en stemme, sier Guddal.

«Hæ??»

Men tilbake til VG-innlegget. Hvorfor skrev hun det?

LYSPUNKT: Dette lå på kontorpulten til Guddal den dagen MEMU intervjuet henne. Guddal leder prosjektet «Lyset i hverdagen». Tilbakemeldingene tyder på at hun selv er et lys i hverdagen for de hun jobber med.

– Fordi jeg er så lei av sosiale sammenhenger der jeg blir spurt om hvor jeg jobber og responsen jeg får når jeg svarer «NAV». Da kommer de negative historiene. Det skjer selvsagt dårlige ting i NAV, men det skjer også veldig mye bra. Jeg elsker jobben min. Så jeg pleier å spørre dem om de vil vite hva jeg jobber med, og det vil de, heldigvis. Etterpå sier de «Hæ??», fordi de ikke ante at dette også er blant NAVs oppgaver.

Guddals arbeidshverdag handler om unge mennesker med historier så vonde at hun nesten ikke skjønner hvordan de har overlevd. Om rus, psykiatri, overgrep og omsorgssvikt.

Ut på tur

Rusteamet ved NAV Bærum så at de manglet et tilbud til denne brukergruppen. De som verken var klare for jobb eller skole. De som har mer enn nok med bare å stå opp om morgenen. Det ble starten for «Lyset i hverdagen», som ble etablert i mai 2018.

– Vi startet rett og slett med en tur i marka. Tok med grillpølser og kjørte av gårde. Og det viste seg å være en suksess. Bare det å gjøre noe hyggelig sammen med andre, var en ny opplevelse for flere av dem. Nå styres aktivitetene ut fra hva deltakerne våre ønsker, sier Guddal.

//

Jeg har et hårete mål, og det er å endre måten vi jobber med unge med rusutfordringer i hele landet

RAGNHILD GUDDAL, NAV BÆRUM

Det er til enhver tid fjorten deltakere i prosjektet. I løpet av det knappe året som har gått, har flere av dem fått bolig, og noen har kommet i jobb eller annen form for aktivitet.

Økt livskvalitet

Hvorfor de lykkes, vet hun ikke.

– Det er nok flere årsaker. Jeg tror blant annet det er avgjørende at deltakerne sitter i førersetet, og at den statlige og kommunale delen av NAV samarbeider med private aktører og frivillige. Og så må man selvsagt brenne for jobben.

Målet med «Lyset i hverdagen» er ikke å bli rusfri, men å få økt livskvalitet, forteller Guddal.

– Når vi spør dem hva som skal til for å få bedre livskvalitet, er det ingen av dem som sier at de vil fortsette å være rusavhengige. Men veien fram til jobb kan være veldig lang. Først trenger de et sted å bo. Mange sliter også psykisk, så de trenger behandling. For hvem fikser et møte på NAV-kontoret når du er så full av angst at du ikke tør å gå ut døra?

NAV favner alt og alle

Guddal mener at NAV må legge mer til rette for at personer med rusutfordringer kan delta i arbeidsmarkedstiltak selv om de ikke er rusfrie.

– Man blir hele tiden møtt med ordlyden «avklart forhold til rus». Hvordan dette defineres, er dessverre  svært ulikt, sier Guddal. – Jeg ville ha inn «Lise» på et tiltak der det var et krav at deltakerne skulle ha «et avklart forhold til rus». Hun fungerte bra i hverdagen selv om hun fortsatt ruset seg noe, men fikk avslag fordi hun ikke var rusfri.

Hun mener NAV kan bli bedre til å samarbeide og se helheten, slik at folk får hjelpen de trenger for å komme seg videre.

– Jeg synes skottene er for tette noen ganger. Vi er ett NAV, vi har lagt statlige og kommunale tjenester under samme tak, og da må vi stå sammen. NAV favner alt og alle, og det skal vi være stolte av.

Aktive på sosiale medier

BLOGG: «Lyset i hverdagen» er svært aktive på sosiale medier. – Akkurat nå ligger bloggen vår på førsteplass over mest leste på miniblogg.no, forteller Guddal stolt.  Blogginnlegget over handlet om TV2-opptredenen mandag 29. april.

Guddal forteller at ungdommene er opptatt av å dele og synliggjøre det de gjør, og det er det flust av muligheter til å følge» Lyset i hverdagen» på sosiale medier – for å si det mildt.
De har en hjemmeside, de er på Facebook, de har en blogg, de er på Instagram og Snapchat, og siste skudd på stammen er en Linkedin-konto.

– Skal vi nå ut til folk, må vi ta i bruk sosiale medier. Det er ungdommene som ønsker det og som skriver mesteparten, sier Guddal

Nå håper hun NAV-kolleger på alle nivåer vil følge dem i én eller flere sosiale kanaler.

– Jeg har et hårete mål, og det er å endre måten vi jobber med unge med rusutfordringer i hele landet. Da jeg sa det til Petter Uteligger, sa han: «Ja, men det må vi jo få til!»

 

PS: NAV-ansatte som skal på årets mulighetskonferanser kan høre Petter «Uteligger» fortelle om prosjektet.

 


FacebookTwitterLinkedInEmail