TRE ILDSJELER: Johan Cairns, Astrid Marie Solum og Marius Brustad brenner for miljøarbeidet.
TRE ILDSJELER: Johan Cairns, Astrid Marie Solum og Marius Brustad brenner for miljøarbeidet.

Miljøarbeid engasjerer i NAV Asker: Har åpnet ombruksbutikk nummer to

Takket være et samarbeid med kommunen og ivrige deltakere på aktivitetstiltak, kunne NAV Asker stolt åpne sin andre ombruksbutikk. Nå håper de å inspirere NAV-kontorer i hele landet.


Inngangsdøra til Sætre ombruksbutikk
Sætre ombruksbutikk har åpent på onsdager og fredager.

12. november åpnet de sin andre ombruksbutikk, denne gang på Sætre. Den forrige ble åpnet allerede i 1997 og ligger i Asker sentrum.

Ombruksbutikken på Sætre driftes av NAV Asker. Her kan de ha opptil 20-30 personer på arbeidstrening og i ulike aktivitetstiltak.  I perioden før åpningen har ti personer i arbeidstrening/aktivitetstiltak stått på for å gjøre butikken klar til åpning, og allerede før åpningsdagen har en av dem kommet seg ut i jobb.

– Det er veldig hyggelig og rørende.  Han har fått et liv han ikke engang turte drømme om. Det varmer hjertet mitt. Økt livskvalitet får vi ikke målt, men den synes, sier leder for avdelingen for aktivitet og utvikling ved NAV Asker, Astrid Marie Solum.

– Vi må tenke bærekraftig samfunn

Arbeid for miljøet står høyt hos NAV Asker. – Vi skal få flere ut i arbeid og utdanning, men vi vil også bidra til et bærekraftig samfunn. Vi skal jobbe forebyggende og vise at det er mange forskjellige typer jobber man kan få om man tenker annerledes, forteller Solum.

Profilbilde Astrid Marie Solum
AVDELINGSLEDER: Astrid Marie Solum

Deltakerne som er på arbeidstrening i butikken er med på å hente varer, sorterer og klargjør disse, priser og plasserer ut i butikk. Noen har også prøvd seg på kundebehandling og å stå i kassa.

50-60 kunder er innom på onsdager og fredager, som er de dagene butikken på Sætre holder åpent. Og salget går bra.

– Det er tydelig at det er et behov for slike butikker, sier Solum.

I tillegg til å selge ombruksvarer selger de også møbler de har gitt nytt liv og redesignet selv.

– Vi er åpne for alt

Erfaringene fra ombruksbutikkene ønsker Asker kommune å ta med inn i prosjektarbeidet om et ombrukssenter som skal hete «Om igjen». Det er foreløpig ikke klart om NAV Asker skal ha en rolle i dette arbeidet, men Asker ombruksbutikk og Sætre ombruksbutikk vil være selvstendige filialer knyttet til det kommunen håper skal bli et kommende ombrukssenter.

En hvit og en lilla sørlandsbenk
SØRLANDSBENKER: En av deltakerne spurte om å få lage sørlandsbenk. Flere meldte seg på, og de selger også benker. FOTO: Johan Cairns

– Det må bli slutt på alle disse arbeidstreningstiltakene og avklaringstilbudene som ikke fungerer, vi må høre på de som trenger oss. De vet hva de ønsker og hvordan de skal komme seg videre. Og ikke minst må de bli behandlet som vanlige ansatte, jeg tror det er der vi lykkes, sier Solum.

I avdelingen hun leder er målet at alle skal få en aktivitet som passer hver enkelt.

– Dersom det vi tilbyr ikke er interessant eller motiverende, så ber vi dem komme med forslag selv, og så får de prøve ut det. Vi er åpne for alt, forteller Solum.

Arbeidstrening i interne tiltak

Profilbilde av Marius Brustad
ILDSJEL: Marius Brustad

I tillegg til ombruksbutikkene har NAV Asker snekkerverksted, en driftsgruppe som driver med vedlikehold av bygninger og grøntområder, og vaktmestertjenester. De har også en miljøgruppe som blant annet vedlikeholder søppelbeholdere og tar på seg kjøreoppdrag.

Marius Brustad er rådgiver ved NAV Asker. Han brenner for at arbeidstreningen innenfor ombruksarbeidet skal fungere godt.

– Dette er et samspill mellom NAV og kommunen. Vi driver langs flere spor, men felles for alle er at mennesker kommer først. Hvilken side av bordet du sitter på, er ett fett. Vi har lyst til å bidra til at mennesker har det fint, sier Brustad.

Fjorden Rundt

I 2017, før Hurum ble en del av Asker kommune, ble aktivitetsplikt innført for alle under 30 år som mottok sosialhjelp.

–  Fordi Hurum var en liten kommune, og vi hadde deltakere som var av og på sosialhjelp, ble det besluttet at vi tok imot alle som trengte en aktivitet uansett ytelse, bortsett fra uføretrygdede, sier Solum.

I starten dreide aktivitetene seg om å pusse opp kommunale boliger, men det passet ikke for alle. En ansatt kom over en annonse om strandryddingsmuligheter, og i samarbeid med Fjorden Ren fikk de i gang et NAV-tiltak fra august 2017.

Profilbilde Johan Cairns
ILDSJEL: Johan Cairns

Johan Cairns ble ansatt for å være med og drive dette fra NAVs side. Han har bakgrunn som kunstner og familieterapeut.

– For meg er dette en drømmejobb, det er både kunst, miljøarbeid og litt terapi i én og samme stilling.

En 10 meter lang slang laget av plastsøppel
KUNST: Deltakerne har laget en 10 meter lang slange av plast, som blant annet har vært attraksjon på Factory Light Festival på Slemmestad og på Klimafestivalen på Klokkarstua.

Samarbeidet med Fjorden Ren opphørte etter hvert, men NAV Asker har tatt ballen videre på egen hånd. Nå kaller de prosjektet Fjorden Rundt og har en egen Facebook-side. De håper flere kystnære NAV-kontorer vil hive seg med på strandrydding som et aktivitetstilbud.

Søppel blir kunst

I tillegg til selve strandryddingen er de også opptatt av å gjenbruke ting de finner. Cairns forteller at de lager kunst av det mange ville ansett som søppel og har hatt flere utstillinger.

– Nå skal vi i gang med både permanente og mobile kunstutstillinger, blant annet i flere av kommunens innbyggertorg, sier Cairns.

Har plukket over 100 tonn søppel på fire år

– På fire år har vi plukket over 100 tonn søppel fra strender og naturen i nærområdet. Vi sorterer og kategoriserer alt vi finner. Store ting kjører vi til Follestad eller Yggeset gjenbruksstasjon, forteller Cairns.

Johan og Ahmed viser frem fangsten etter søppelplukking - hele 100 kg søppel.
100 KG SØPPEL: Cairns og deltaker Ahmed A. Saad(36) viser frem fangsten etter søppelplukking. Det ble 100 kg søppel denne dagen.

Han forteller at han og kollegene ser at deltakerne motiveres av å møte andre og samtidig gjøre noe fornuftig.

– Mange av dem er fremmedspråklige, men naturen har de felles, og de synes de knytter bånd på bedre måter når de er utendørs, sier han.

I tillegg til å rydde lærer deltakerne om plast og sirkulær økonomi, om gjenbruk, sortering av avfall og forskjellen på restavfall og plast.

–  Det er læring for livet. Det er også interessant å se at de som virker umotivert har fanget opp informasjon. Når vi har samarbeidet med skoler, har jeg sett at deltakere som vanligvis kan være ganske stille av seg, plutselig snakker med barn om forskjellen på plast og isopor. Det er noe av det fineste jeg har opplevd, sier Johan Cairns.


FacebookTwitterLinkedInEmail