h
TRIVES PÅ TOPPEN: – Det blir lengre arbeidsdager og mer helgejobbing enn i jobben som skattedirektør, men det var jeg forberedt på. Jeg trives både med hektiske dager og å representere NAV utad, sier Hans Christian Holte. (Foto: NAV/Ida F. Ringnes)

– Mye skal skje med NAV i åra som kommer

Hans Christian Holte ble raskt stolt av å jobbe i NAV, men ser forbedringspunkter. Han tror gode, interne diskusjoner vil bidra til målet om et mer helhetlig og brukerrettet NAV.


Det ble ikke helt som han trodde, da Hans Christian Holte begynte i stillingen som arbeids- og velferdsdirektør i begynnelsen av august. Han hadde sett fram til å ønske sine direktoratsmedarbeidere velkomne til flunkende nye lokaler på Helsfyr i Oslo, men det satte koronapandemien en effektiv stopper for.

Kjente kraften i NAVs samfunnsoppdrag

Han hadde også gledet seg til å reise rundt og snakke med NAV-medarbeidere land og strand rundt, men også det må vente. Det vil si: Den første uken fikk han møtt både ansatte og brukere på en ørliten besøksrunde på et par NAV-kontorer og en ytelsesenhet i Oslo. Han rakk også å reise til Ålesund uka etter for å lede en samling for NAVs toppledere, og på programmet sto også et besøk på et NAV-kontor.

– Jeg lærte mye av det, blant annet om hva slags situasjoner de opplever som kinkige og viktige. Det er viktige supplementer til det jeg får fra ledergruppa mi. Og så var det flott å møte folk som står på for brukerne våre hver eneste dag. Da kjente jeg kraften i NAVs samfunnsoppdrag. Det ble enda sterkere enn jeg trodde. En fin personlig opplevelse.

Bilde fra da Hans Christian HOlte var gjest hos NRK Lindmo sammen med komiker Maria Stavang
Hans Christian Holte har vært mye i mediene etter han ble NAV-sjef. 20. november var han en av hovedgjestene i programmet Lindmo på NRK. (Foto: Julia Marie Naglestad/NRK)

Trenger ulike perspektiver

Så fort smittevernreglene tillater det, vil han ut og møte flere NAV-ansatte:

– Jeg har møtt mange på digitale møter i disse månedene, men det gir noe umiddelbart å møte folk ansikt til ansikt. Og jeg trenger et rikt påfyll med ulike perspektiver fra mange personer i denne digre og mangslungne organisasjonen.

Så hvordan har de knappe fire månedene i direktørstolen vært?

– Kjempespennende. Intenst. Moro. Noe er sånn som jeg tenkte på forhånd, for eksempel at det er massevis av engasjerte og flinke folk her. Og at regelverket vi forvalter er formidabelt i alle sine kriker og kroker. Det som kanskje var litt overraskende, er at NAV-ansatte er så fulle av pågangsmot, selv om det har vært tøffe tider og NAV har vært under press, både i forbindelse med EØS-saken og koronasituasjonen.

Merverdi for brukerne

Allerede på sin andre dag som NAV-direktør, fikk Holte granskingsutvalgets rapport om EØS-saken i fanget. Arbeidsavklaringspenger (AAP) fikk også tidlig Holtes oppmerksomhet. I oktober møtte han representanter for AAP-aksjonen, som fortalte ham sterke historier om svært dårlige opplevelser med NAV.

– Det gjorde inntrykk. Våre vurderinger og vedtak har veldig stor betydning for folk, og AAP-mottakere har ofte vært gjennom mye usikkerhet og lange avklaringsløp. I et AAP-løp, og også på andre områder i NAV, er flere ulike fagmiljøer involvert. Til sammen skal de utgjøre en helhet. Som toppleder tror jeg det er viktig at jeg ser denne helheten. Derfor må vi spørre oss: Henger linjene i organisasjonen vår godt nok sammen, eller bør vi gjøre noen endringer som gir merverdi for brukerne våre?

Han vil at NAV-ansatte skal ha brukerperspektivet langt framme i pannebrasken.

– Jeg vil understreke at det gjøres veldig mye godt arbeid i NAV, både i direkte kontakt med brukerne og i de digitale tjenestene på nav.no, men vi kan bli bedre. Det handler om alt fra måten vi møter folk på, til språket vi bruker og nettjenestene vi utvikler.  Dessuten er kompleksiteten til alle de reglene som treffer NAVs forvaltningsområde stor. Her trenger vi forenklinger. Det kan bety mye for jobben vi gjør og for brukernes hverdag. Jeg vil også at vi skal se nærmere på hvordan vi i NAV forvalter regelverket.

Stort samfunnsengasjement hjemme på Greverud

Bilde av en ung Hans Christian Holte fra åttitallet
Fra åttitallet, da Holte spilte i bandet Takras. Bandkarrieren fikk en brå slutt da trommisen ville de skulle ha Melodi Grand Prix-låten «Making your mind up» på repertoaret: – Riktignok trengte vi å fornye oss, men der gikk grensen for meg. (Foto: Privat)

Holte brenner for den norske velferdsstaten. Det er derfor han har jobbet der i nesten hele sitt yrkesliv. Før den tid, på åttitallet, spilte han i bandet Takras og hadde lang hestehale. Det var ikke helt A4 på Greverud et stykke utenfor Oslo, der han vokste opp. Men om det å bevege seg litt på siden av samfunnet har bidratt til hans yrkesvalg, vet han ikke.

– Kanskje, men jeg tror det henger mer sammen med oppveksten min. Det var et stort samfunnsengasjement hjemme hos oss. Vi var en raddis-akademikerfamilie, mens de fleste rundt oss var litt konservative. Moren min var sosionom og veldig interessert i mennesker. Hun startet gjerne en samtale med folk hun ikke kjente, og det har nok også påvirket meg. Jeg synes alltid det er interessant og givende å snakke med folk. Det er noe jeg savner nå.

Et lavterskeltilbud for middelaldrende menn

I andre intervjuer har han sagt at det er en fordel at han er god til å slappe av, og at han sover godt om natta. Han må innrømme at det har vært netter han ikke har sovet så godt de siste månedene, men han klarer fortsatt å koble av. Det gjør han på flere måter.

Fakta //
Hans Christian Holte
  • født 11. mars 1965
  • er cand. polit med hovedfag i statsvitenskap
  • tiltrådte stillingen som arbeids- og velferdsdirektør 3. august 2020
  • leder den statlige delen av NAV, som har drøyt 14 000 ansatte
  • kom fra stillingen som skattedirektør
  • har lang erfaring fra lederstillinger i offentlig sektor, blant annet Kunnskapsdepartementet, Difi og Sosial- og helsedepartementet.
  • bor på Kjelsås i Oslo, er gift og har tre barn i alderen 16 til 21 år

– Jeg er veldig glad i musikk, og det hender fortsatt at jeg klimprer litt på gitaren. Og så er jeg glad i å lese. Jeg får ikke overdrevent mye tid til det nå, men jeg er med i det vi kaller en leserekke. Vi er ti kompiser som velger en bok og treffes annenhver måned og spiser middag og drikker øl og prater om mye, men også om boka. Det synes jeg er veldig allright. Å snakke om en bok setter i gang andre og ofte dypere samtaler enn ellers.

Han er også glad i å være ute. Han har en gjeng han drar og fisker med, og så er han med i det han kaller «et lavterskeltilbud for middelaldrende menn»:

– Vi er noen kompiser som møtes en ettermiddag innimellom til «Suppe med utsikt». En av dem er veldig flink til å lage suppe, den tar vi med oss på tur, og så er det opp til ham å finne en topp som er målet for turen. Der setter vi oss ned og drikker suppe fra termos, en annen har med focaccia, og jeg leser et dikt eller to. En ganske koronavennlig aktivitet som vi har gjennomført noen ganger i denne perioden.

Har forventninger til sine ansatte

Som den første arbeids- og velferdsdirektøren noensinne, arrangerte han et digitalt allmøte for hele NAV. Omkring halvparten av NAVs 20 000 statlig og kommunalt ansatte fulgte med på direkten, og tusen til fikk det med seg i etterkant. På møtet oppfordret han deltakerne om å sende ham e-poster med tilbakemeldinger.

– Siden jeg ikke har kunnet reise rundt og treffe folk, ble dette en fin erstatning. Jeg fikk omkring hundre mailer som inneholdt alt fra spontane reaksjoner til ting de synes jeg bør være opptatt av. Jeg lærte mye av det. Det tok noen timer å besvare alle, men det var det verdt.

At medarbeiderne har forventninger til ham, synes han er fint. Han har også forventninger til dem:

– Jeg vil at vi skal være ærlige og tydelige, ikke bare utad, men også internt. Vi trenger gode diskusjoner om vår egen utvikling og faglige spørsmål, og vi må være trygge på at vi vil hverandre vel og at vi jobber mot de samme målene. For mye skal skje med NAV i åra som kommer. Det er jeg helt sikker på.


FacebookTwitterLinkedInEmail