NAV KLATRER PÅ LISTEN: IT-direktør i NAV, Jonas Slørdahl Skjærpe, er ikke overasket over at NAV for andre året på rad klatrer på Norsk innovasjonsindeks.
NAV KLATRER PÅ LISTEN: IT-direktør i NAV, Jonas Slørdahl Skjærpe, er ikke overasket over at NAV for andre året på rad klatrer på Norsk innovasjonsindeks.

NAV har gjort et byks på Norsk innovasjonsindeks

Fra i fjor til i år har NAV klatret 13 plasser på Norsk innovasjonsindeks liste over kunders opplevelser av virksomheters digitale innovasjoner. NAVs IT-direktør er stolt, men ikke overrasket.


Etter å ha hatt bunnplasseringer på Norsk innovasjonsindeks (NII) siden målingene startet i 2016, klatret NAV opp til en 42. plass i fjor. I år er det bare noen få plasser opp til den øvre tredjedelen.

IT-direktør i NAV, Jonas Slørdahl Skjærpe, er stolt og glad for framgangen.

– Å komme helt sist fire år på rad blant 70 – 80 virksomheter er nesten en prestasjon i seg selv. Det frustrerende var at vi lenge har hatt et høyt digitalt innovasjonstempo, men effekten av endring er treg til å begynne med. Jeg er derfor ikke overrasket over at det nå gir utslag på indeksen.

Radikale endringer

IT-direktør i ANV, Jonas Slørdahl Skjærpe

Skjærpe tror mange lenge har forbundet NAV med kompliserte og lite intuitive IT-løsninger.

– Jeg gjorde det til og med selv da jeg skulle søke om foreldrepenger første gang.

Han forteller at NAVs digitaliseringstempo skjøt fart i 2016.

– Og det var ikke bare en overflatebehandling. Vi har i løpet av disse seks årene endret oss radikalt.

En av de største endringene er at NAV har tatt eierskap til egen teknologi. Det har skjedd langs flere akser.

–  Vi har bygget Norges største IT-avdeling i offentlig sektor, og ved årsskiftet bikket vi 800 ansatte. Vi har gått fra å levere store lanseringer til å jobbe med forbedringer og utvikling fortløpende, og vi utvikler stadig flere tjenester sammen med de som skal bruke dem. Sist, men ikke minst, jobber vi i tverrfaglige team som samarbeider bedre og smidigere på tvers av fagmiljøer. Digitalisering handler om mye mer enn teknologi. Dette spranget hadde vi ikke fått til uten bredden av kompetanse NAV har.

– Folk skal slippe å være usikre

Skjærpe er opptatt av at NAVs digitale tjenester skal skape gode brukeropplevelser.

– Når folk fyller ut en søknad på nav.no skal de ikke bli usikre når de klikker på «send». De skal være trygge for at de har gjort det riktig. En annen viktig effekt er at de slipper å kontakte NAV, dermed frigjøres tid til de som trenger personlig oppfølging av en NAV-veileder.

Tror NAV klatrer videre

Han tror NAV kommer til å klatre videre på NIIs digitale innovasjonsindeks også de neste årene.

– Vi har ikke satt oss et mål, det viktigste for oss er at vi skaper mestringsfølelse hos brukerne våre. Da må fortsette å utvikle organisasjonen slik at vi jobber smartere og lærer raskere.

IT-miljø i NAV
SAMARBEID PÅ TVERS: Team på tvers av fagmiljøer i NAV er en avgjørende suksessfaktor for å utvikle gode digitale tjenester, ifølge IT-direktør Jonas Slørdahl Skjærpe.

 


FacebookTwitterLinkedInEmail