h
PÅ NETT: Innsatsteamet ved NAV Vestland region Bergen møtes daglig på Teams for å legge opp arbeidsdagene. Markedskontaktene har tett kontakt med arbeidsgivere som trenger arbeidskraft. Her har teamleder Sissel Eikanger fotografert skjermen sin på et morgenmøte. Øverst fra venstre ser vi Ragnhild Friis-Ottessen og Vibeke Tennøy. Under: Harald Simonsen og Irene Hamre.

Rekrutterer arbeidskraft hjemmefra og på nett

NAV setter alle kluter til for å mobilisere arbeidskraft der det er akutte behov. Ved NAV Vestland region Bergen har de etablert et innsatsteam som skal hjelpe arbeidsgivere med å finne aktuelle kandidater.


– Vi som er markedskontakter i NAV må ha tett kontakt med arbeidsgivere nå i koronakrisen, også med tanke på tiden etterpå når arbeidsmarkedet for alvor kommer i gang igjen, sier Sissel Eikanger, leder av innsatsteamet ved NAV Vestland. (Foto: Privat)

Teamet har nok å gjøre. Det er viktig å følge opp og holde god kontakt med virksomhetene og bransjene i den vanskelige situasjonen de står i.

Leder for innsatsteamet, Sissel Eikanger, forteller at det særlig er de mindre bedriftene som setter pris på innsatsen deres.

– Dessuten merker vi at krisen har bidratt til å finne løsninger. De som før var konkurrenter, samarbeider. Innen flere bransjer er bedrifter blitt flinke til å hjelpe hverandre ved å leie inn hverandres arbeidstakere. Det ser ut til at det kommer noe uventet og positivt ut av denne rare situasjonen.

Overvåker situasjonen

Tsunamien av permitteringer fortsetter. De permitterte trenger støtte. Teamet overvåker situasjonen fra dag til dag og tilbyr oversikt over aktuelle kandidater til virksomheter som vurderer å rekruttere. Helsesektoren og  transportnæringen har behov for arbeidskraft raskt.

Hver morgen møtes de tolv kollegene på Teams, der de fordeler oppgaver. De har fordelt seg på elleve bransjer. Kommunikasjon- og IT-utvikling er blant de bransjene teamet følger tett.

–  Nå om dagen er det mange som lærer seg å bruke digitale løsninger. Det skaper økt etterspørsel etter digital kompetanse, sier Eikanger.

Hun forteller at også offentlig administrasjon, bank- og forsikringsbransjen, bygg og anlegg, og kultur og fritid, har behov for arbeidskraft. Og fordi flere har behov for hjemlevering av varer, er det også behov for arbeidstakere i lager- og logistikkbransjen.

Landbruk og matproduksjon trenger hjelp

Leder for NAV Lier, Jan Kåre Melsæther, forteller at NAV-kontoret var raskt på tilbudssiden for å sikre arbeidskraft til landbruket.

I landbruket står våronna for døra. På grunn av reiserestriksjoner og karanteneregler kommer det færre utenlandske sesongarbeidere enn det pleier å gjøre.

Ved NAV Lier var de raskt på tilbudssiden for å sikre arbeidskraft til landbruket. Straks myndighetene innførte restriksjoner, tok lederen, Jan Kåre Melsæther, kontakt med landbrukskontoret og ordføreren for å samarbeide om rekruttering.

– Vi har bedt alle som kan tenke seg å jobbe med gårdsarbeid om å registrere dette i jobbprofilen sin på arbeidsplassen.no. Da kan arbeidsgiverne lett finne dem.

Digital møteplass

Arbeidsplassen.no er en digital møteplass for arbeidsgivere og arbeidstakere som NAV lanserte i juni i fjor. Samtidig ble den gamle stillings- og CV databasen på nav.no parkert for godt. Arbeidsplassen.no er også et samarbeid med flere private aktører som overfører sine annonser direkte til NAV.

Arbeids- og tjenestedirektør i NAV, Kjell Hugvik, forteller at tjenesten er i løpende utvikling og har rukket å bli Norges største stillingsportal.

– Jeg er utrolig stolt over den innsatsen som er lagt ned av ansatte i NAVi denne vanskelige situasjonen for landet, sier arbeids- og tjenestedirektør Kjell Hugvik.

– Arbeidsplassen.no er bygget på moderne teknologi og er skreddersydd for at de som tilbyr og de som etterspør arbeid kan finne hverandre. Effektivt og greit, sier han.

– I den situasjonen vi er i er det bra at det i tillegg til arbeidsplassen.no er mange private aktører som bidrar til formidlinger, sier Hugvik.

CV-databasen mer enn doblet seg på tre uker

De som jobber med oppdateringer på arbeidsplassen.no gikk raskt i gang med å rigge de digitale tjenestene for å håndtere koronaeffekten. Allerede 13. mars var nettstedet ute med en oppfordring til personer med kritisk etterspurt kompetanse om å registrere seg.

Siden har det gått slag i slag, forteller Hugvik.

– Det ble tidlig klart at vi var inne i nasjonal krise. Vi valgte da å be alle permitterte om å registrere seg med CV og jobbprofil. Det er vanligvis ikke et krav. I denne situasjonen hadde vi ikke tid til å fundere. Alt gikk så fort. Vi ønsket å helgardere. Vi ville sikre oss at vi hadde oversikt over tilgjengelig kompetanse – i tilfelle behov, sier Hugvik.

Dermed eksploderte CV-databasen med kandidater. Før koronakrisen var det 100 000 personer som hadde registrert seg med CV, tre uker etter var tallet over 250 000.

Ny søk-funksjon gjør det lettere

Nå er funksjonene på arbeidsplasssen.no utvidet, blant annet kan alle logge seg på og registrere kritisk etterspurt kompetanse.  Jobbprofilen inneholder den mest nødvendige informasjonen om den enkelte kandidat. Tjenesten er blitt utstyrt med en smart robot som hjelper brukerne med utfyllingen.

Med en ny smart-søk-funksjon er det også blitt lettere og raskere for arbeidsgivere å finne aktuelle kandidater.

Kjell Hugvik håper at mange permitterte etter hvert kan gå tilbake til sitt opprinnelig arbeid, men tror at enkelte bransjer kan komme til å slite lenge.

– Etter påske vil vi øke innsatsen med arbeidsformidling. Vi skal intensivere kontakten med arbeidsgivere og følge opp arbeidssøkere bedre enn vi har hatt anledning til de siste, travle ukene.

 

 


FacebookTwitterLinkedInEmail