h
SOMMERJOBB: An Thi Nguyen (23) og Tørres Lande (24) har brukt sommeren på å utvikle en chatbot til bruk på NAVs intranett.

Studenter bidrar til digitalisering av NAV

I sommer har tre NTNU-studenter fått tilnærmet frie tøyler i arbeidet med utviklingen av HR sin chatbot SpørPetra.


Det var under itDAGENE på NTNU høsten 2017 at de tre studentene ble kjent med muligheten for sommerjobb i NAV. An Thi Nguyen (23) fikk tårer i øynene da hun hørte Stig Øwre, seksjonssjef for design og utvikling i NAV, fortelle om revolusjonen innenfor digitaliseringen i NAV og de utfordringene og endringene NAV står overfor. Tørres Lande (24) og Anders By Kampenes (23) syntes digitaliseringen i NAV bød på spennende oppgaver.

Profilbilde av student Anders By Kampenes
STUDENT: Anders By Kampenes (23) tar en mastergrad i Ingeniørvitenskap og IKT på NTNU. Foto: Privat

– Det var mye oppmerksomhet rundt NAV IT og digitaliseringen i NAV, noe som gjorde det veldig interessant å søke på sommerjobben, sier Kampenes.

 

Seks studenter, to utviklingsprosjekter

I sommer var det totalt seks studenter som skulle fordeles på to utviklingsprosjekter: DigiSYFO (Digital sykefraværsoppfølging) og chatboten SpørPetra. Etter en innføringsuke ble studentene fordelt i team. Tre av studentene, Nguyen, Lande og Kampenes, som ikke kjente hverandre fra før, fikk i oppdrag å utvikle en prototype til SpørPetra, en chatbot som skal brukes til å gjøre informasjonen på Navet, intranettet til NAV, lettere tilgjengelig.

Profilbilde An Thi Nguyen
STUDENT: An Thi Nguyen (23) tar en mastergrad i datateknologi på NTNU. Foto: Vilde Charlotte Jacobsen

Rammene for prosjektet var at studentene skulle bruke verktøy anbefalt fra IT, som innebærer moderne løsninger tilpasset NAVs tenkning om IT-utvikling. Resten skulle de styre selv.

– Det har vært veldig interessant. Vi fikk tilnærmet frie tøyler til å lage den slik vi ville uten påvirkning fra andre kanter. Vi fikk også velge programmeringsspråk selv, sier Kampenes.

– Vi har lært mye og fått brynt oss på teknologi vi aldri har vært borti før, sier Nguyen.

 

 

En «vinn-vinn»-situasjon

OPPDRAGSGIVER: Ingrid Nikolic, seksjonssjef og leder av utviklingsinitiativet «DigiHR».

Det er tredje år på rad at Arbeids- og velferdsdirektoratet tar inn studenter for å bidra i utviklingsprosjekter i forbindelse med digitaliseringen av NAV. De to foregående årene har det vært i forbindelse med DigiSYFO-prosjektet, og i år kom også «SpørPetra»-oppdraget fra HR-avdelingen, som har satt i gang digitalisering av HR-prosesser.

Ingrid Nikolic, seksjonssjef og leder av utviklingsinitiativet «DigiHR», hadde hovedansvaret for oppdraget og oppfølgingen av studentene. Hun er raus med gode ord om de dyktige studentenes innsatsvilje og pågangsmot og ser bare fordeler med å ansette studenter i sommerprosjekter.

– Dette er en «vinn-vinn»-situasjon for alle. Vi blir kjent med potensielle fremtidige utviklerressurser, og de blir kjent med oss som arbeidsgiver. De får jobbe med samfunnsviktige oppdrag og sett innsiden av en kompleks og stor organisasjon. Vi får inn unge entusiastiske, nytenkende personer som har lyst til å omforme tanker til et anvendelig produkt, sier Nikolic.

 

Letter hverdagen til NAV-ansatte

Chatboten SpørPetra svarer på spørsmål om arbeidstid på sommeren.
SLIK FUNGERER DET: Chatboten SpørPetra svarer på spørsmål om arbeidstid på sommeren.

Nikolic har lenge hatt en visjon om hva en chatbot kan brukes til på HR-området og hadde i samarbeid med HR-avdelingen samlet inn og laget en oversikt over fagstoff studentene kom til å trenge.

– Vi undersøkte hvilke sider på Navet som oftest ble besøkt, og så at spørsmål innenfor arbeidstid, fravær og lønn gikk igjen. Da studentene kom hadde vi derfor forberedt ofte stilte spørsmål og svar til disse områdene, sier Nikolic.

Fordelen med en chatbot er at ansatte kan få bedre og raskere svar på det de lurer på, og at de ikke skal måtte spørre noen andre. I dag er det slik at man gjerne får ulike svar avhengig av hvem man spør.

– En chatbot som gir det samme korrekte svaret til alle medfører en mer ensartet praksis, og er med på å gjøre slik at vi blir ett NAV, mener Nikolic.

SpørPetra er i dag en pilot som kan prøves ut av statlige ansatte i NAV. På sikt er tanken at SpørPetra skal kunne svare på spørsmål innenfor flere HR-områder.

 

– Ikke dra på ferie!

Studentene har ikke bare fått brynt seg på ny teknologi. De har også fått erfare at personvern er et hett tema i disse dager. De måtte sette seg inn i datasikkerhet, personvernforordningen og databehandleravtaler, noe som både har vært krevende og som har bremset utviklingen noe.

– Men Ingrid har tatt mye av støyten når det gjelder det som handler om personvern, sier Nguyen.

På spørsmålet om hva NAV kunne gjøre bedre, smiler Kampenes, og sier:

– Ikke dra på ferie!

Profilbilde Tørres Lande
STUDENT: Tørres Lande (24) tar en mastergrad i datateknologi på NTNU. Foto: Privat

– Vi fikk jo tak i folk uansett om de var på ferie eller ikke, vi slet bare med å få tydelige svar, tilføyer Lande.

Dette førte til at de måtte tenke kreativt og endte derfor opp med å lage en løsning hvor de ansatte kunne fortsette med å mate inn spørsmål og svar på egen hånd, også etter studentenes sommerjobb var over.

Studentene kunne også ønske seg mer kontakt med NAV IT og utviklerne i stedet for å jobbe for seg selv i HR-avdelingen. Til tross for noen ensomme stunder anbefaler de andre studenter å ta sommerjobb i NAV.

– Det er et fint sted å jobbe, og alle har vært veldig hyggelige og villige til å hjelpe oss, sier Nguyen.

– I tillegg virker det som det vil være mange kule arbeidsoppgaver fremover, sier Lande. //

 


FacebookTwitterLinkedInEmail